- 09
TERMİNATÖR 2: MAHŞER GÜNÜ (1991)
(Terminator 2: Judgment Day 1991)
James Cameron, serinin ikinci filminde “makine–insan çatışması” temasını derinleştirir. İlk filmin robotu Terminatör, artık iyilerin yanındadır ve insansı özellikler kazanarak duygusallaşır, fedakâr bir kahramana dönüşür. Gelecekten gönderilen T-1000 ise olağanüstü dönüşüm yeteneğiyle çok güçlü, ürpertici bir robottur ve makinelerin korkunç yüzünü temsil eder. Nerdeyse bütün film boyunca T-1000, John Connor’ın peşindedir. Ağırlıklı olarak kaçma kovalamaca filmidir. Filmin en güzel aksiyon sahnesinde T-1000, motorsikletli John Connor’ı bir kamyonla takip eder. Terminatör de Harley-Davidson’u ve tüfeğiyle onu korur.
- 10
RONİN (1998)
Artık kendi hesaplarına çalışan bir grup eski gizli servis ajanı, herkesin peşinde olduğu bir çantayı bulmak için harekete geçer… David Zeik ile David Mamet’ın yazdığı, John Frankenheimer’ın yönettiği ‘Ronin’, Robert De Niro, Jean Reno, Natascha McElhone, Stellan Skarsgard ve Jonathan Pryce’dan oluşan uluslararası oyuncu kadrosuyla da öne çıkar. Ama ‘Ronin’in en akılda kalıcı yanı, Paris ve Nice’te geçen otomobil takip sahneleridir. Frankenheimer, çok gerçekçi olmasını istediği takip sahnelerini büyük bir titizlikle çeker. Çekimlerdeki otomobilleri kullanmaları için 300 profesyonel yarış sürücüsüyle çalışır çünkü sahnelerde hıza ihtiyacı vardır. ‘Ronin’in hikâyesi pek beğenilmez ama içerdiği otomobil takip sahneleri itibarıyla türünün en iyilerinden biri olarak kabul edilir.
- 11
HIZLI VE ÖFKELİ: RİO SOYGUNU (2011)
(Fast Five)
Brian (Paul Walker) ve arkadaşlarının otomobilleriyle bir otobüsü sıkıştırıp Dom’u (Vin Diesel) kurtardığı açılış sahnesinden itibaren adrenalin ve testosteron dolu bir aksiyon başlıyor. Rio’nun yoksul mahallelerine sığınan kahramanlarımız şehrin en belalı adamının hedefi haline gelince çılgın bir planla karşı saldırıya geçiyorlar. Rio’nun inişli çıkışlı dar sokaklarını, çatılarını öyküye çok iyi yerleştiren yönetmen Justin Lin, otomobil sahneleri konusunda seyirciye beklediğini veriyor. Özellikle finalde para kasasını çaldıktan sonra Rio de Janeiro’nun cadde ve sokaklarında geçen kovalamaca sahnesi çok iyidir.
- 12
SÜRÜCÜ (2011)
(Drive)
Profesyonelliği, titizliği ve sessizliğiyle bilinen sürücü (Ryan Gosling),sponsor desteğiyle otomobil yarışlarına katılmak yerine evli ve çocuklu Irene’e (Carey Mulligan) yardım etmek için başını büyük belalara sokar... Danimarkalı yönetmen Nicolas Winding Refn, kamerayı geniş açı lensle ön camın ortasına kilitlediği ve müzik kullanmadan, otomobilin motor sesini giderek yükselttiği açılış sahnesi başta olmak üzere türe karanlık, tekinsiz ve melankolik bir yorum getiriyor. ‘Sürücü’nün Cannes’da en iyi yönetmen ödülünü kazandığını belirtelim.
- 13
MAD MAW FURY ROAD (2015)
Eleştirmenler tarafından şimdiden 21’nci yüzyılın en iyi aksiyon filmlerinden biri olarak ilan edilen ‘Fury Road’, büyük oranda bir kaçma kovalamaca filmi… Kıyamet sonrasının çöllerinde geçen filmde Max (Tom Hardy) Ölümsüz Joe'nun yönettiği yarı vahşi bir toplumun avcıları tarafından yakalanır. Daha sonra kendini, Ölümsüz Joe’nun haremiyle birlikte Yeşil Diyar’a kaçmaya çalışan Furiosa (Charlize Theron) ve onu takip edenler arasındaki kanlı bir kovalamacanın orta yerinde bulur. İktidardakiler, kadınları ve savaşçıları sömüren hastalıklı, çirkin, deforme erkeklerden oluşur. Furiosa’nın kaçırmaya çalıştığı genç, güzel ve sağlıklı kadınlar ise kıyametin orta yerinde insanlığın umudu ve geleceğini temsil ederler. Filme asıl ruhunu veren muhteşem aksiyon duygusu ve görsel atmosfer… “Mad Max: Fury Road’, Junkie XL imzalı müziklerin katkısıyla çölde geçen vahşi bir rock operası tadı veriyor...
- 14
TAM GAZ (2017)
(Baby Driver)
Edgar Wright’ın yazıp yönettiği film, birbirinden iyi çekilmiş otomobil takip sahneleri ve peş peşe gelen şarkılarla seyir keyfi yüksek bir aksiyon... Öykü, sevdiklerini kaybetme korkusuyla son bir işe girmeye mecbur kalan temiz kalpli genç sürücü Baby’nin (Ansel Elgort) kötülere karşı verdiği mücadele üzerine kurulu... Seyir keyfini artıran unsurlardan biri, Baby’nin dinlediği şarkılar... Soul, rythm & blues ağırlıklı olarak başlayan, rock akorlarına ve elektronik tınılara kadar uzanarak geniş bir yelpazeye yayılan şarkılar filmi şıklaştırıp aksiyona kıvam verirken, Baby’nin kişiliğini ve hayal gücünü de yansıtıyorlar. Öykü vasat olsa da oyuncuların ciddiyeti, şarkıların güzelliği ve Wright’ın masa başında çok iyi planlayıp, şahane şekilde çekip ku
- 15
TENET (2020)
Filmi sevmeyenlerin sosyal medyada koparttığı yaygara ve sevenlerin bile kafasını karıştıran hikâyesi nedeniyle ‘Tenet’ın otomobil sahnesi, hak edildiği kadar konuşulmadı. Ama uzun vadede değerinin teslim edileceği kesin. Nolan sahneyi estetik bir aksiyon koreografisi olarak tasarladığı için sahnenin ön hazırlığı aylar sürdü. Sahne için Estonya’da otobanda 8 kilometrelik bir yol kapatıldı. Nolan, mümkün olduğunca az CGI efekti kullanmak için perdede gördüğümüz her şeyi birebir çekmeye çalıştı. Evriltilmiş zaman fikrini işleyen filmin birçok sahnesi gibi bu da iki kez çekildi. Zamanın geriye doğru aktığı izlenimini vermek için sahnenin çekimleri normalin iki katı süre aldı… Sonuçta ortaya, sinema tarihinin en orijinal ve zahmetli otomobil takip sahnelerinden biri çıktı.